Praha má řešení pro Výtoňský most. Může sloužit jako lávka pro chodce a cyklisty v lokalitě Chuchle – Vltavanů
Výběr jazyka:

Praha má řešení pro Výtoňský most. Může sloužit jako lávka pro chodce a cyklisty v lokalitě Chuchle – Vltavanů


12.08.2024

Pražští radní na pondělním zasedání schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality na jihu metropole přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Součástí návrhu je i rekonstrukce a návrat původních secesních prvků.

Současné tři dvoukolejné ocelové příhradové oblouky železničního mostu byly instalovány v roce 1901, kdy nahradily původní jednokolejnou konstrukci o pěti lichoběžníkových polích z roku 1871. V době výměny se proti novému mostu zvedla vlna protestů veřejnosti. Po čase Pražané obloukový most přijali a zprvu neoblíbená konstrukce byla později prohlášena za památku. Praha nyní rozhodla o jejím dalším využití v místě, kde bude sloužit jako propojení Modřan a Chuchle pro chodce a cyklisty.

Původní konstrukce se přesune 6,4 km proti proudu do Modřan, kde bude sloužit jako lávka pro chodce a pro cyklisty. Nejprve však bude potřeba most přesunout pomocí pontonů. V místech, kde bude podplouvat Barrandovský a Dvorecký most, bude muset být konstrukce částečně ponořena. Poté se bude muset tzv. otryskat a také opravit na levém břehu pod Modřanským jezem. Na most se také vrátí původní secesní prvky, které byly odstraněny kvůli elektrifikaci. Následně bude most osazen v místech, kde dnes jezdí přívoz a propojí tak Chuchli a Modřany. Zatížení mostu ve funkci lávky pro pěší a cyklisty bude řádově menší než v případě železničního provozu. Proto může most po opravě se zachováním původních prvků konstrukce v nové funkci dále sloužit desítky let.