Rada hlavního města Prahy schválila 24. března opakovaný výběr dodavatele pro výstavbu záchytného parkoviště P+R Opatov. Zakázku získalo konsorcium s názvem Společnost P+R Opatov - BAK - MTS DIZ - GG, které nabídlo cenu 803,2 milionu korun včetně DPH.
Moderní parkovací dům s ekologickými prvky
Nový čtyřpodlažní parkovací dům nabídne celkem 495 parkovacích míst a bude strategicky umístěn při východní straně ulice Chilská v prostoru mezi dálnicí D1 a stanicí metra Opatov. Projekt počítá s řadou specializovaných stání - 10 míst pro tělesně postižené, 43 stání pro vozidla s pohonem na CNG nebo LPG a také vyhrazená místa pro elektromobily s dobíjecími stanicemi. Myšleno je i na cyklisty, pro které bude k dispozici prostor pro odstavení 32 jízdních kol.
Náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib k projektu uvedl: „Dojíždějícím do města nové P+R parkoviště nabídne alternativu k popojíždění v kolonách, a to díky navazujícímu rychlému a spolehlivému spojení metrem linky C. Přínosem pro město a jeho obyvatele je méně automobilového provozu v ulicích."
Architektonické řešení s důrazem na životní prostředí
Autorem architektonického návrhu je projekční kancelář SATRA. Konstrukčně je parkovací dům navržen jako čtyřpodlažní dvojtrakt s vnitřním polorampovým uspořádáním, což znamená, že úrovně obou traktů jsou posunuty o polovinu výšky podlaží.
Zvláštní pozornost byla věnována začlenění stavby do okolního prostředí. „Samotná podoba parkovacího domu je navržena tak, aby co nejméně vynikala a nenarušovala ráz okolí a měla co nejmenší dopady na životní prostředí. Naopak stavba do něj příjemně zapadá. Proto je součástí projektu i unikátní svažovaná zelená střecha s návazností na park," dodává náměstek Zdeněk Hřib.
Harmonogram a financování
Realizace stavby by měla trvat 18 měsíců s plánovaným zahájením ve druhém kvartálu roku 2025. Předpokládané dokončení je stanoveno na konec roku 2026. Původní odhad nákladů byl 750 milionů korun bez DPH (včetně rozpočtové rezervy 83 milionů), nyní se předpokládaná cena stavby pohybuje kolem 659,9 milionů korun.
Přínosy projektu
Hlavním cílem projektu je snížení intenzity dopravy v dané lokalitě, omezení parkování na nevhodných místech a poskytnutí dostatečných parkovacích kapacit pro řidiče přijíždějící do Prahy. Parkoviště typu P+R (Park and Ride) umožňují motoristům zanechat své vozidlo na okraji města a pokračovat dále městskou hromadnou dopravou, čímž přispívají ke snížení dopravní zátěže v centru metropole.